Syrop imbirowo-cytrynowy na odporność!

Syrop imbirowo-cytrynowy na odporność!

 

Sezon jesienny w pełni rozpoczęty, co najbardziej ukazuje się przez wszechobecnie towarzyszące katary, bolące gardła i inne symptomy chorobowe.

Aby skuteczniej walczyć z infekcjami, zarówno tymi wirusowymi jak i bakteryjnymi, możemy wyposażyć się w domowe środki wzmacniające odporność.

Jedni wolą tabletki łykać tabletki zaopatrzone w substancje wspomagające odporność, a inni zaś syropy apteczne.

Chciałabym wam dziś przekazać przepis na domowy syrop imbirowo-cytrynowy z dodatkiem miodu (przepis znajdziecie poniżej).

Ale zanim do przepisu dojdziecie → zobaczcie, dlaczego syropy z dodatkiem imbiru i cytryny są tak wartościowe dla naszego organizmu.

Imbir

Imbir należy do rodziny imbirowatych (łac. Zingiberaceae), występował pierwotnie w Azji Południowo-Wschodniej. Posiada szereg związków o charakterze prozdrowotnym, takich jak olejki lotne czy makroelementy (potas, fosfor, magnez).

Imbir jest bezpiecznym środkiem hamującym nudności i wymioty w okresie ciąży. Ponadto imbirowi przypisuje się łagodzenie bóli menstruacyjnych (przy stosowaniu preparatu w formie tabletek), migren, a także zmniejszenie bóli u pacjentów z RZS. Imbir działa również antyoksydacyjnie zmniejszając liczbę wolnych rodników w organizmie.

Należy jednak pamiętać, że osoby stosujące farmakoterapię przeciwzakrzepową oraz przyjmujących leki na cukrzycę powinni skonsultować się z lekarzem w sprawie stosowania imbiru w wyższych dawkach (1).

 

Cytryna

O tym, że cytryna jest dobrym źródłem witaminy C wiedzą nawet dzieci. W związku z tym cytryna to źródło silnych przeciwutleniaczy. Wzmacnia odporność, zapobiega infekcjom oraz uczestniczy w produkcji białych krwinek.

Warto jednak  zwrócić uwagę na wrażliwość witaminy C na czynniki środowiskowe, bowiem zarówno niska jak i wysoka temperatura (powyżej 70 stopni Celsjusza) powoduje, że niewiele jej pozostaje.

Dowiedz się jakie jest Twoje dobowe zapotrzebowanie na Witaminę C (Tabela 1) ↓.

Tab.1. Dobowe zapotrzebowanie na Witaminę C (kwas askorbowy) / dzień
Niemowlęta do 12 m.c.ż 20 mg
Dzieci 1-3 r.ż. 40 mg
Chłopcy 4-12 r.ż. 50 mg
Chłopcy 13-18 r.ż 75 mg
Dziewczęta 4-12 r.ż. 50 mg
Dziewczęta 13-18 r.ż. 65 mg
Mężczyźni 90 mg
Kobiety 75 mg
Kobiety ciężarne 85 mg
Kobiety w okresie laktacji 115 mg

 

Miód

Miód należy do grupy produktów pochodzenia naturalnego. Wykazuje działanie antybiotyczne, napotne, przeciwgorączkowe, przeciwzakrzepowe oraz przeciwgrzybicze. W skład miodu wchodzą takie składniki jak cukry, olejki eteryczne, hesperetyna, hesperydyna, rutyna, glikozydy, saponiny, garbniki oraz lizozym. Miód charakteryzuje się różnym stężeniem poszczególnych składników w zależności od jego pochodzenia ↓ (2).

  • Miód lipowy (najpopularniejszy z miodów)
  • Miód wielokwiatowy
  • Miód gryczany
  • Miód faceliowy
  • Miód akacjowy
  • Miód wrzosowy
  • Miód rzepakowy

 

Przyszedł czas na syrop! ↓↓↓

Składniki:

  • 7-8 cm korzenia imbiru
  • 2 średnie cytryny
  • 5 łyżek miodu pszczelego
  • 250 ml wody

Przygotowanie:

1. Imbir obieramy i ścieramy na tarce na najmniejszych oczkach i wkładamy do rondelka. Zalewany 120 ml wody, podgrzewamy.

2. Cytrynę sparzamy, skórkę ścieramy na tarce (ale bez białej błonki, tylko żółta część, aby nie było gorzkie) i startą skórkę dodajemy do imbiru. Gotujemy 5 minutek.

3. Do pozostałej części wody dodajemy miód i mieszamy do momentu jego rozpuszczenia.

4. Obrane cytryny wyciskamy i przelewany do roztworu z miodem.

5. Po ugotowaniu imbiru i skórki odstawiamy naczynie do wystygnięcia, następnie przelewamy jeszcze lekko ciepłą ciecz do pojemnika z miodem i mieszamy. Syrop jest gotowy.

6. Na koniec przygotowujemy słoiczki lub butelkę, sitko i lejek. Przelewamy syrop przez sito do pojemnika i szczelnie zakręcamy.

Syrop można przechowywać około 2 tygodni w lodówce.

Można go dodawać do herbat, wody, a nawet świeżo wyciskanych soków.

 

Bibliografia:

  1. https://www.ptfarm.pl/pub/File/Bromatologia/2017/Nr%202/Bromatologia%202_2017%20art%2004%20s%20115-121.pdf
  2. Bąkowska, K. Janda Właściwości prozdrowotne wybranych miodów, 2018, s. 147-15
Przewiń do góry